tisdag 28 juli 2009

Domedagen är nära


Har precis börjat läsa denna. Borde jag inte ha lärt mig vid det här laget att jag alltid börjar störa mig på sån här smart amerikansk populärvetenskaplig litteratur efter typ 50 sidor? The Long Tail var urtråkig när man väl hade fattat poängen (borde läst artikeln istället), d.v.s. efter första kapitlet. Gladwell skriver bättre och har fler fyndiga exempel men ändå, att jag väljer att lyssna på musik istället för att läsa boken som ligger i väskan på tunnelbanan är inget bra betyg.

I alla fall så vet jag hur som helst inte hur bra valet att läsa The Tipping Point var just nu... Genomgående för boken är att Gladwell för att beskriva hur trender startar och plötsligt utan förvarning utvecklas och blir lavinartade använder sig av en liknelse om hur epidemier fungerar. Mitt problem är att jag tar större intryck av liknelsen i sig än av det Gladwell egentligen vill säga, alltså, om vi säger så här, jag är lätt hypokondrisk och behöver med tanke på allt snack om svininfluensan minst av allt i världen just nu läsa sånt här:
This is a well-known principle in virology. The strains of flu that circulate at the beginning of each winter's flu epidemic are quite different from the strains of flu that circulate at the end. The most famous flu epidemic of all – the pandemic of 1918 – was first spotted in the spring of that year and was, relatively speaking, quite tame. But over the summer the virus underwent some strange transformation and over the next six months ended up killing between 20 and 40 million people worldwide. Nothing had changed in the way in which the virus was spread. But the virus had suddenly become much more deadly.
Gulp. Idag skämtade min språklärare om influensan och sa glatt: "Vem vet hur världen kommer att se ut om ett år om vi träffades här igen, vem vet om vi ens skulle vara här allihop!?" Det här är inte roligt! En kund som jag hade för några veckor sen berättade att han var virolog eller immunolog eller något liknande och att svininfluensan bara är ett fjutt i förhållande till alla andra smittor som är nära att bryta ut och som han som insider men inte allmänheten kände till. Svininfluensan kanske inte ens är det största hotet!!

Vill man götta sig i influensehets så kan jag för övrigt varmt rekommendera Superklubbens rapportering. Alltid lika peppade på domedagen.

5 kommentarer:

Chatrin Loov sa...

haha jaa antingen kan man se det som att det "kanske inte ens är största hotet!!!", eller så kan man se det finns allvarligare sjukdomar som ändå inte slår ut hela världens befolkning och att man kanske ska ta det lite lugnt med hysterin?

Johanna H sa...

Katten din logik funkar inte på mig!

Amanda sa...

du är galen johanna, ta ett par sprutor tamiflu och tagga ner!

Ida sa...

alltså, jag har inte berättat det men häromveckan fick vi ett varningsmejl till jobbet som handlade om svininfluensan och att vi bör vidta åtgärder, vilka var oklart... sen kom våran chef upp och hade allvarligt samtal om hur vi ska agera m.m. Svininfluensan har nämligen brutit ut i vår grannverksamhet; Kålltorps korttidsboende dit många av våra vårdtagare åker ofta. Shit man, I'm scared!

Johanna H sa...

shit pommes frites!