söndag 2 augusti 2009

Cheap and chic

Nu har det gått så långt att jag skäms när någon kund kommer fram med en pocketbok i handen och vill ha reda på priset. Rent instinktivt tänker jag alltid ungefär en femtilapp, alltså två för hundra, men sen standardprisskalan höjdes senast kostar F, som länge varit den prisgruppen de flesta pocketböcker ingår i, inte mindre än 64 kronor. Det finns i stort sett inte en enda bok som märks med A–D längre (förutom någon ungdomspocket och En bok för alla-utgåvorna, men att En bok för alla överhuvudtaget märks efter pocketskalan är en skandal i sig, de ska ju kosta 30 spänn, tydligt utskrivet på bokryggen) och sedan prishöjningen är dessutom mystiskt nog alla nya böcker som kommer ut för första gången eller trycks om G- eller H-märkta (69 respektive 74 kronor). Vissa, ofta tjockisar eller bästsäljare, tillhör till och med I-gruppen (79 spänn). Är detta ok? Är detta en normal prisutveckling? Jag är inte ekonom även om jag läst en termin företagsekonomi, så jag kan inte argumentera för att är nåt mysko med det hela men jag vet att jag inte känner mig beredd att betala mer än 70 kronor för en oinbunden liten skruttbok! Själva idén med pocket är ju att det ska vara och kännas billigt. Inte konstigt att folk beställer sina böcker från Adlibris istället för att köpa dem i den fysiska bokhandeln, där ligger en nyutkommen pocket snarare på 30-40 spänn (varför måste inte de följa A–I-skalan egentligen?) – just nu har de dessutom en helt galen 9-kronors-sommarrea.

Apropå låga priser så är det dessutom bara att beklaga att Sverige tydligen är för litet för att det ska finnas plats för ett initiativ med billighetsutgåvor av gamla klassiker. Penguin är såklart föredömliga när det gäller engelska, även om de nyare gröna versionerna är fula (ja, det är tydligen möjligt även på Penguin) och om möjligt ännu sämre och bubbligare bundna än de gamla. Men ännu bättre är tyska Reclam, som har allt, och dessutom, upptäckte jag i bokhandeln häromdagen, även engelska och franska klassikerserier (de är röda istället för gula). De är tillräckligt små för att stoppa i fickor (yes!) och handväskor, har sett likadana ut i urminnes tider så det är bara att acceptera och nörda in sig på designen, och det bästa, nästan alla kostar mellan två och tre euro.


Har sett bokhyllor i tyska hem där tre hela hyllplan varit fulla bara med tunna små gula Reclam. Man dånar.

4 kommentarer:

Amanda sa...

jag ser minsann att du shoppat lite goethe där, tror du att den finns i engelsk version också? jag och min inre nörd tilltalas nämligen av den tyska designen (känner fö igen den väldigt väl...ska kanske rota runt i mammas bokhylla därhemma lite...)

KR sa...

79 kr!! Jisses. Jag har ju skaffat ett brinnande miljöintresse sen min sambo Textilingenjören läste om hållbar utveckling och numera köper jag bara böcker second hand. Sen har jag en annan vän som läst socialantropologi som påstår att det är viktigt att man lär sig separera sig från ägodelar vilket lett till att jag ger bort alla pocketböcker till behövande när jag läst klart dem. Det har blivit en grej vi gör, vi träffas, dricker te och byter pocketböcker som om det vore julafton!

Johanna H sa...

Det later hur sunt som helst Katrin, men med böcker, det gar inte, till böcker har jag ett djupt osunt förhallande, sa är det bara, och jag vägrar lämna ifran mig en enda! Men vi kan byta nagot annat nästa gang vi ses om du vill. Kläder? mat? Erfarenheter?

Anonym sa...

79 kr för en pocket?? Plöstligt blir jag påmind om varför jag handlar alla mina böcker på nätet (om de inte är begagnade förstås). Det är som om momssänkningen aldrig hänt.