måndag 27 juli 2009

Judith, walk with me


Kan någon förklara för mig hur man laddar ner det här? Det står att man ska kunna spara ner en mp3-fil men jag lyckas bara få någon ljudström som jag inte kan lägga på ipoden. Är det för att jag har mac? För att jag är en teknikidiot? Snälla hjälp, jag är så himla sugen: en promenad genom Berlin (med karta och allt), samtidigt som Judith Hermann guidar runt en i hörlurarna. Min absoluta favorit bland samtida tyska författare! (Ehh ok jag skulle väl inte säga att jag har stenkoll på konkurrensen men hon är i alla fall galet bra. Så bra att jag riskerade att förstöra hela upplevelsen av Nichts als Gespenster genom att skriva C-uppsats om den...) Och som dessutom, visar det sig, kommer från Neukölln, där jag just nu sitter i ett smuligt WG-kök, kokar rödbetor och lyssnar på Stone Roses.


Enda minuset är att JH har en jättejobbig röst. Jag lyssnade på ett hörprov från hennes senaste novellsamling Alice, där hon läser själv, och blev grundligt besviken. Gnällig. Värsta sortens tyska kvinnoröst (jag har en teori om att det finns kanske fem olika kvinnoröstgrupper här, ska försöka analysera det närmare någon annan gång).

4 kommentarer:

Chatrin Loov sa...

Det är för att du är en teknikidiot!

Nejdå, jag hade samma problem men hittade hjälpen på sr.se, du högerklickar och tar ”Spara mål som” (Internet Explorer), ”Spara länk som” (Firefox) eller ”Hämta länkad fil som” (Safari)

AKAW sa...

om du nu vet hur man högerklickar med mac vill säga...

Johanna H sa...

nej det vet jag såklart inte, har ni inte lärt er att alltid utgå från att jag är mer korkad än ni kan tänka er?

LK sa...

ok, ska lägga detta på minnet...! Håll in ctrl samtidigt som du klickar med musen. Jag uppdaterade min dator härom dagen och då räckte det med att hålla två fingrar på musplattan och klicka så blir det ett högerklick! tadah!