fredag 10 juli 2009

Namn och nytt

Inte för att valet är så särskilt svårt för mig (jag är ingen vidare rökare, fast jag jobbar på det på somrarna) men den här titeln är så snygg att jag utan vidare adopterar den:

Böcker eller cigaretter? Vad ska man lägga pengarna på? George Orwell röstar såklart på böckerna. Titelessän i Books v. cigarettes är en saklig ekonomisk kalkyl där författaren, med anledning av några fabriksarbetares påstående att de inte har råd att läsa böcker, argumenterar för att bokläsande i jämförelse med mycket annan skit är billig underhållning. Från 1946. Mycket rolig!

And if our book consumption remains as low as it has been, at least let us admit that it is because reading is a less exciting pastime than going to the dogs, the pictures or the pub, and not because books, whether bought or borrowed, are too expensive.

Jag håller såklart med, och tycker dessutom att läsning är spännande! Om det är mer spännande än att gå på hundkapplöpning kan jag dock inte svara på.

Fint omslag för övrigt. Books v. cigarettes är en av delarna i Penguins ”Great Ideas”-serie – korta artiklar och essäer (vissa legendariska, andra, som Orwells, hade i alla fall jag aldrig hört talas om förut) av smarta filosofer, författare och vetenskapare som Platon, Wollstonecraft, Woolf, Camus, Foucault. Alla lika snygga. Jäkla Penguin.

Inga kommentarer: