torsdag 16 juli 2009

Ack Värmeland du sköna etc.


JMG läser just nu Gösta Berlings saga, på min rekommendation. Hittills har jag därmed lobbat in denna fantastiska Värmlandsskildring hos hela tre tyskar. JMG tycker att boken är bra men förvirras ibland av kapitel som inte har något varken med Gösta eller majorskan att göra utan istället handlar om en (till synes, säger jag bara!) sammanhangslös stor björn eller om skogen eller sjön eller någon annan kär del av det väldigt mänskliga landskapet. Om jag är i närheten fungerar jag lite som ett levande lexikon och har bland annat fått förklara följande ord:

Järpar

Kavaljer
Kälke

Släde
Brukspatron
Tjärbotten

Det sista var klart svårast. Järpar vet jag i och för sig heller inte vad det är, men gissade och sa "en sorts fågel". Är det det? Måste slå upp det snarast. Har samtidigt ett vagt minne av att ha ätit sk järpar i skolmatsalen, men då var det små köttfärskorvar. ???

6 kommentarer:

Chatrin Loov sa...

Ja det är en fågel!
http://birds.nu/kort/jarp.jpg

Fint och efterlängtat med en lil Jo-bokblogg!

AKAW sa...

jag hatade de där järparna man fick i skolan, de såg ut som något som hörde hemma i toaletten om man säger så...

LK sa...

blä! men vad betyder tjärbotten då??

Johanna sa...

Gud vad fin järpen var!

Ja, vad är en tjärbotten då? Hmm, i GB använde kavaljererna i alla fall en sådan för att göra ett stort bål, tror det hängde ihop med någon sorts djävulsk fest de hade. Tjära brinner, eller?

LK sa...

jaha, men kan det vara att de hade bålen i tunnor tätade av tjära då?? för det är väl en normal användning av den produkten (förutom klassikern att hälla den kokande över anfallande fiender då)

Jessica (ord och inga visor) sa...

hurra för Selma! jag läste gb saga i våras och är numera selma-frälst och vill äga allt hon skrivit. Vill även rikta ett hurra till att ha hittat din bokblogg som jag nu kommer följa med intresse.