tisdag 14 juli 2009

Geld

Det är farligt att jobba i bokhandel. Även om man har personalrabatt ruinerar man sig lätt. Min lista på att-läsa-böcker byggs alltid på när jag hoppat in och jobbat extra en dag, jag plockar läsex, köper lite pocketar, högen växer. Ofta spelar det knappt någon roll vilken typ av böcker det är, är jag lite uttråkad eller råkar på ett riktigt snyggt omslag kan jag få för mig att vilja köpa de mest otippade böcker. Jag är inte kräsen, jag tar minsann vad som erbjuds! I början av min bokhandelsbiträdeskarriär, då jag jobbade på en studentbokhandel, brukade jag exempelvis ofta svältfött (vi hade en minimal pockethylla med mycket fack och lite party) gå och tafsa på juridik-böckerna: hmm, EG-rätt, låter det inte rätt så spännande ändå?

Just nu ligger sedan några veckor den här hemligt undanlagd åt mig på jobbet. Alltså, jag har verkligen en grej för Tyskland och jag är fascinerad av tidsperioden, alla fina foton… Men hur ofta kommer jag faktiskt att titta i den om jag nu köper den? Är det värt de där hundralapparna? Vore det inte förnuftigare att köpa en cykel istället när jag nu så satans olägligt har blivit bestulen?

Så snyggt: gamla Großes Schauspielhaus som pryder omslagets baksida.

Inga kommentarer: