torsdag 16 juli 2009

Har Zlatan läst den?


Nu har LK också läst ut Urkällan, som jag tipsade om efter att ha läst den i vintras. Jag hade valt den som lite av vinterns kämpa-sig-igenom-klassiker (om nu sommarens är Buddenbrooks) men den visade sig vara så fantastisk och fascinerande att jag när jag väl hade fångats rasade igenom den på bara ett par veckor då i januari när jag inte hade något att göra. Det var så längesen jag blev gripen av en bok på det sättet, så absorberad att jag var tvungen att gå runt och tänka på den hela tiden, associera allt till den. Fasen om jag inte har börjat se på modernitet och urbanitet, betong, individualister och hård disciplin på ett helt annat och väldigt underdånigt beundrande sätt efteråt. Även om jag samtidigt tyckte att allt det politiska, all extremindividualism och alla hyllningar av kapitalism och egoism som boken innehåller tidvis var rätt frånstötande. Urkällan är en riktig idéroman, och en skickligt genomförd sådan, så till den grad att jag tidvis blev paranoid under läsningen, kände mig hjärntvättad. Ayn Rand var inte dum minsann.

På tankesmedjan Timbros hemsida (det är de som ger ut Rand i Sverige, bara det säger ju något om åt vilket håll det barkar) kan man läsa kopior på en lång rad ”personliga brev” som de vid pocketutgivningen av Rands andra stora framgångsrika roman, Och världen skälvde, skickade ut till olika kända personer i Sverige (bl.a. en hel del vänstermänniskor…), kompletta med hänvisningar till passager och karaktärer i romanen. Tanken var väl att folk skulle läsa boken, provoceras lite, förhoppningsvis också de bli påverkade av idéinnehållet. Till Zlatan skriver Timbro till exempel såhär:
Hej Zlatan!
Du har gått din egen väg och litat till din egen förmåga. Därför är det här är en bok för dig.
Hehe. Kul PR-knep.

LK gillade hur som helst också boken jättemycket, det gjorde mig glad! Tänkte väl att arkitekturporren skulle gå hem men man vet ju aldrig, det är alltid fint att lyckas med ett boktips. Eftersom den är så tjock – den svenska pocketutgåvan av Urkällan är 787 sidor lång, satt i det minsta typsnitt jag sett – kan det kännas lite motigt till en början men man får sin belöning, jag lovar!

6 kommentarer:

LK sa...

Ögonen värkte minsann men tillslut märkte jag det knappt, jag tappade till och med andan för att den var så vacker. Och arkitekturporren gick självklart också hem!

LK sa...

förresten var pinguin-utgåvan sjukt snygg!

AKAW sa...

OK OK jag ska läsa den! om ni nu tappar andan och what not känner jag mig ju nästan tvungen. visste ni förresten att det finns en filmatisering från 50-talet med manus av rand själv?

LK sa...

Nej, hade ingen aning! Ska leta på internätet och biblioteket med med ljus och lykta, sen blir det filmkväll bums! eller tror du den finns på DVD?? om den endast finns på VHS får du läsa snabbt som attans så att vi kan se den hos dig!

Johanna sa...

Jo jag har hört talas om den! Filmkväll i augusti? När vi börjar bli sådär mysiga?

LK sa...

Ja, så får det absolut bli!