måndag 10 augusti 2009

Shopping craze

Det råkar ligga 7000 kvadratmeter bokhandel precis mitt emellan de båda universitetsbyggnaderna jag springer mellan på dagarna.


Resultat efter lunchrasten: W. G. Sebalds Die Ringe des Saturn, Theodor Fontanes Effi Briest (fick komplex när jag insåg att jag grovt uppskattat var den enda av alla germanistik-studenterna som inte hade läst den) och Ingeborg Bachmanns Malina.


Åkte till Schloss Charlottenburg som var kvar på min att-göra-lista och föreställde mig hur jag skulle sitta lite romantiskt tillbakalutad i slottsparken och läsa Fontane, det gick tyvärr inte, för många turister och för få bänkar. Fick bli en grafittad bänk under ett träd en bit därifrån istället, se så mysigt.

2 kommentarer:

KR sa...

Jag är inte lika mycket boknörd som du utan nöjer mig med att randomplocka pocketböcker med färgglada omslag på biblioteket när jag är sugen på att läsa och jag äger max 20 böcker som inte är kurslitteratur. Kan du inte förklara hur man tänker när man hittar en så stor bokhandel? Jag inbillar mig ju att i tider som dessa är det få böcker som är en utmaning att leta efter med tanke på INTERNET. Eller är det mer som när man shoppar kläder att det är roligt att gå runt och titta och bläddra och bara köpa på sig lite nytt?

Johanna H sa...

Precis, man går runt, tittar lite, hittar någon bok man hade glömt bort att man ville ha eller får ögonen på nåt nytt som man inte hade en aning om att man ville ha förrän man såg omslaget. Internet går inte att jämföra, där köper jag möjligen kurslitteratur, vill kunna titta och bläddra och hålla i böckerna innan jag köper dem! Jämföra upplagor! Väga dem i handen. Sånt. : )