torsdag 6 augusti 2009

Godnatt!


Nu går jag och lägger mig med de här: två böcker som båda handlar om Berlin men annars är så olika man kan tänka sig. Å ena sidan Christa Wolfs definitiva delade-Tyskland-roman Der geteilte Himmel (underbart språk, trodde inte alls att hon var så poetisk!) om kärlekshistorien mellan lärarstudenten Rita och kemisten Manfred. Manfred, liksom miljontals andra östtyskar, flyttar (eller flyr) av missnöje till Västberlin, Rita tvekar om hon ska följa efter eller inte, och innan hon hinner bestämma sig är det 1961 och muren byggs.


Å andra sidan: Tobias Rapps nyutkomna reportage om teknoscenen i Berlin och de horder av unga hipsters från hela Europa som plötsligt vallfärdar till det annars så otrendiga landets huvustad. Lost and Sound: Berlin, Techno und der Easyjetset.


Passar bra, är det något den här staden är så är det just full av kontraster.

2 kommentarer:

Annika sa...

God morgon!

Jag har bara läst två böcker av Christa Wolf: Medea och Kassandra. Dessa böcker läste jag under en litteraturkurs när jag pluggade tyska. De gav mig inte speciellt mycket eftersom jag inte var alltför insatt i myterna. Kanske skulle boken du berättar om intressera mig mer.

/ Annika

Johanna H sa...

Kan det kanske vara så att Christa Wolf överlag kräver lite förkunskaper för att man ska kunna ta till sig hennes böcker? Jag har läst ut "Der geteilte Himmel" nu och tyckte mycket om den, men tror säkert att det har mycket att göra med att jag överhuvudtaget just nu är väldigt intresserad av hela bakgrunden och tidsperioden. Skulle antagligen ha fått ut ännu mer av romanen om jag haft bättre koll på de politiska vändningarna i DDR på 50-60-talet, här och där hängde jag inte alls med i svängarna...