söndag 22 november 2009

SM i icke-normativitet


Sara Lövestams Udda fick jag i en s.k. godispåse och var inte sådär jättesugen på att läsa, men eftersom jag får dåligt samvete om jag får en bok och inte ger den ens en chans plockade jag upp den efter att jag blev färdig med Katja Lange-Müllers Böse Schafe (äntligen) förra veckan.

Jag förväntade mig inte så mycket av 1. en debutant som 2. fått ge ut en bok genom att vinna bokvärldens svar på Idol, Bok-SM (där första pris var ett kontrakt med Piratförlaget) men Sara Lövestam är skicklig! Udda är bra lättsam underhållning, driven, rolig, snabbläst och snyggt konstruerad med fler oväntade twistar i handlingen. Plus att det är befriande att läsa den här typen av klassisk under-hållningsroman men utan de klassiska stereotypa mainstream-karaktärerna. Huvudpersonerna i Udda snarare tävlar om vem som är mest icke-normativ och marginaliserad och vinner gör tjejen som lyckas pricka in både kvinna, handikappad, fosterbarn, blatte och lesbisk. Grymt!

Här kan man läsa mer om Sara och boken.

3 kommentarer:

KR sa...

På samma tema skulle jag annars rekommendera Skynda, kom och se av Lotta Lundberg med en huvudkaraktär som är kvinna, intersexuell, föräldralös, svart, bisexuell och dvärg. Och allt detta i Tyskland på 30-talet! På riktigt, om du inte läst den så rekommenderar jag den varmt.

Johanna H sa...

Utklassning!

Jenny sa...

Hej Johanna, hör av dig till mig om du är intresserad av att testa fler böcker från Piratförlaget, eller om du vill bara vill få lite nyheter om vad vi har på gång. Hälsar Jenny@piratforlaget.se