söndag 25 oktober 2009

Rassel i kulturtantspoängmätaren


I torsdags var jag, JMG och Louise på Goethe-institutet och lyssnade på Julia Franck som pratade om sin roman Die Mittagsfrau/Hjärtats blinda fläckar. Fascinerande historia och en väldigt fascinerande författare - jag har aldrig varit med om en författare som frivilligt varit så privat i en intervju.

Ett hett tips, det där Goethe-institutet! En-och-en-halv timmes förhoppningsvis intressant bokprat (med simultantolkning för den som inte kan tyska), sen får man gratis vin (rött, vitt) och kan mingla med exiltyskar (det är välbesökt!). Nästa Veranstaltung är den 13 november, då handlar det om murens fall och bland annat kommer författaren Katja Lange-Müller, som även hade en VIP-läsning för min kurs i Berlin i somras. Rolig kvinna.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Om JMG står för Jean Marie Gustave så är det jackpot. :-)

KR sa...

En gång i tiden fick jag ett diplim av Goethe-institutet för en tysk novell jag skrivit. Nån form av sagoberättelse där den enda anmärkning jag minns var att jag använde order führer för härskare, vilket tydligen inte är den (politiskt) korrekta översättningen.

Johanna H sa...

Haha, nej det är väl inte det, Katrin!

Unknown sa...

Jag vill följa med den 13:e!!!