onsdag 2 september 2009

Andra chansen då

Härom veckan lärde jag mig en läxa, nämligen att aldrig slänga bort böcker. Det är inget jag direkt brukar göra men förra året blev jag så frustrerad över hur dålig Alberto Manguels En historia om läsning var att jag efter 50 sidor – i affekt! – kastade bort den.


Jaja. Tror ni inte att just den av alla böcker dykte upp på min litteraturlista för hösten? Det var bara att gå och köpa skiten igen, eller skiten och skiten, den är fortfarande tidvis väldigt tjatig men det här gången ändå rätt intressant. Kanske för att jag nu har tvingat mig själv lite längre in i boken (än de futtiga 12 sidor efter Manguels sentimentala inledning där jag slutade sist) och kommit till den del av boken som faktiskt handlar om läsandets historia, och inte bara om författarens egen uppväxt, hans favoritböcker, barnflickor, dejter med Borges... Jag VET, det låter kul (det var ju därför jag köpte den från början) men jag lovar, till och med en genomgång av läskulturen i de medeltida klostren är mer rafflande i jämförelse.

Inga kommentarer: