fredag 4 september 2009

Alberto och jag har saker gemensamt


Om sina böcker, på sidan 307 i En historia om läsning:

[I]nnerst inne vet jag att den främsta orsaken till att jag håller fast vid denna ständigt växande skatt är en vällustig girighet. Jag tycker om åsynen av mina fullpackade bokhyllor, fyllda av mer eller mindre välbekanta namn. Det inger mig glädje att veta att jag är omgiven av en inventarielista över mitt eget liv med förebud om framtiden. Jag tycker om att i nästan bortglömda volymer hitta spåren av den läsare jag en gång var – anteckningar, bussbiljetter, papperslappar med mystiska namn och nummer, ett datum och en platsangivelse på försättsbladet som för mig tillbaka till ett visst café, ett fjärran hotellrum, en sommar för länge sedan.

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Just så där är det för mig också!
(TUSEN tack för Berlin-listan, den ska jag printa ut och försöka kolla in adresserna på en karta redan nu! Fantastiskt!)

Johanna H sa...

Fint, ha det så kul! : )