onsdag 2 september 2009

Istället för Berlin

I helgen var jag i obygden, men passade även på att beta av lite kulturturism, det vill säga:




Han låg väldigt fint där under trädet. Jag lovade genast att en gång för alla läsa
Schloss Gripsholm, som står i bokhyllan hemma. Jag lovar visst alldeles för mycket. Kom att tänka på besöket på den fantastiska stora judiska kyrkogården i Weissensee i Berlin för några veckor sen, där Tucholskys föräldrar ligger begravna. Eller, där finns två stenar, men bara pappan är begraven där på riktigt, Tucholskys mamma dog i Theresienstadt. Själv hamnade han i Mariefred, trots att han var så säker på att han, precis som "alla andra", skulle sluta i Weissensee.



Mariefred har lyckats rätt bra med turistfällorna, måste jag säga. Gripsholms slott, graven, och så Grafikens hus där man just nu kan kolla in Karin Mamma Anderssons USA-prints. Ett ångtåg fanns det också, men det åkte jag inte.

Vill man ha en lätt och ledig väg till människan Kurt Tucholsky så finns han ju annars faktiskt med som en av de centrala figurerna i Jason Lutes Berlin-serier. Bra grejer!


4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Hej, jag hittade din blogg då du var i Berlin och nu undrar jag ifall du har några tips på ställen jag inte får missa - själv ska jag dit en vecka i oktober

Johanna H sa...

Absolut, jag sätter ihop en liten lista och mejlar dig!

KR sa...

Oh snygg omslagsbild till den där berlinboken!

p.s.
min senast lästa bok som jag varmt rekommenderar dig (den lugnar faktiskt snarare än oroar då den sätter saker i perspektiv):
Inte bara fågelinfluensan - en bok om smittor

Johanna H sa...

Haha, vem har skrivit? Finns den på biblan?