söndag 25 juli 2010

Kungen har fel!


När jag gick på gymnasiet hade jag en period då jag läste ganska många standarddeckare, men det verkar som att jag fick en överdos för sedan dess har jag knappt läst en enda. Förutom Män som hatar kvinnor i den ena bokcirkeln då, men det var ju just för att det var en bok jag själv aldrig skulle köpa.

Det är ju lite tråkigt att vara sådär förutsägbar, så när jag nu ändå hade Johan Theorins Blodläge hemma tänkte jag att jag skulle passa på att läsa den. Folk vars smak jag litar på har sagt att den ska vara så speciell, bättre skriven än andra deckare, och till och med kungen läser ju den. Men hallå, den är ju tråkig! Ska inte underhållningsdeckare lyckas dra in en redan på första sidan? Jag har kommit till s. 36 nu och var så oengagerad att jag började diska istället.

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Blodläge är inte Theorins bästa, t.ex. Nattfåk är bättre, själv var jag besviken eftersom jag tycker att han kan bättre

Marias bokliv sa...

strunta i Blodläge o läs nattfåk... skumtimmen var bra tyckte jag men rätt seg att komma in i.

Anonym sa...

Har också svårt för deckare... Däremot gillade jag "Fri" av japanska författaren Natsuo Kirino. Lite mer otypisk deckare eftersom det är skurkarna som står som huvudpersoner... och skurkarna är ett gäng vanliga, fattiga kvinnor.