onsdag 3 februari 2010

Störiga kids i publiken


För tillfället läser jag Jonas Hassen Khemiris Invasion! på tunnelbanan. Somligt briljant, somligt lite rörigt. Och pjäser (boken innehåller två) ska man ju egentligen inte läsa utan se. Vilket jag tyvärr inte har gjort.

Nu blir jag dock olidligt nyfiken, särskilt på den första, som heter just Invasion! Är det någon som har sett den? Hur funkade inledningsscenen där Yousef och Arvind går undercover i publiken och skjuter spottpapper och gör pruttljud tills skådespelarna låtsas-lackar-ur och de istället springer upp och tar över på scenen? Vad gjorde den riktiga publiken? Gick man på det? Har för mig att någon (Amanda? Hedvig?) berättat för mig om just den där pjäsöppningen men jag kan som vanligt inte minnas vem.

6 kommentarer:

Tekoppen sa...

Har en vän som suttit i publiken och "gått på det". Hon beskriver alltid med tindrande ögon hur folk satt och suckade och tänkte, typiskt invandrarkids, tills det visade sig att de var skådespelare :) Har sett fem gånger Gud och där slutar pjäsen med att skådespelarna går i publiken och börjar prata med och ta i hand och så, väldigt häftigt!

*repie*

Jenny B sa...

Tyvärr missade jag Invasion på scenen, men jag var på en annan pjäs på Stadsteatern som skulle börja samtidigt som Invasion. Det kom två killar som gick i vägen för mig och var litet störiga i Stadsteaterns nedre foajé. Jag hade inte hört om att de hörde till föreställningen, men på något sätt så gissade jag det ändå. Men man kunde nog få sig en funderare om man satt och väntade på att pjäsen skulle börja, och det kom några jobbiga kids och försökte provocera.

amanda sa...

det var jag! alla gick på det, inklusive moi. otroligt bra sätt att visa på vanligt folks ördomar, och en av de bättre pjäser jag sett faktiskt. är inte så förtjust i jonas (bortsett från hans sammetslena ögon), men invasion! var grym.

Johanna H sa...

Åh, tusan att jag inte såg den då!

Hedvig sa...

Haha, jag tror att vi också har pratat om det, Johanna! (Det är en öppning klart värd att prata om, tydligen) Av nån anledning har jag för mig att Invasion! kommer att sättas upp på Stadsteatern snart igen... 2011? Men jag kan inte hitta några belägg för detta... kanske kan vara värt att spana efter i alla fall.

Johanna H sa...

Jag skulle supergärna vilja se den i så fall!