tisdag 4 maj 2010

Damn good coffee

Vi har haft en liten Twin Peaks-revival hemma, som slutade med att jag för första gången faktiskt vågade se färdigt andra säsongen. Det är ett stort steg för mig som är så harig att jag annars konsekvent undviker allt som hamnar i närheten av genren deckare/thriller/skräck/buffy/whatever.

När jag gick på gymnasiet var jag och mina bästisar helt besatta av serien. De bästa Twin Peaks-minnena har jag från bortskolkade gympalektioner och sena efterfester då vi satt nere i Katrins mörka källare och närstuderade Coopers kaffesörplande. Twin peaks fick hela min innan dess ganska vaga idé om estetik att falla på plats och fortfarande är varje ny kofta/kjol med hög midja/rött läppstift jag köper på något sätt en referens till Audrey Horne.

Eftersom SVT ska börja sända serien igen nu lagom till 20-årsjubileet är det rätt mycket Twin Peaks överallt, bland annat i ett jättenördigt och härligt P3-populär-avsnitt som ni verkligen borde lyssna på och hittar här. Mats Strandberg och Sonja Schwarzenberger pratar TP-upplevelser och nämner bland annat den här pengakåta-merch-boken, som jag definitivt inte kommer att läsa men ändå inte kunde låta bli att googla fram. Thrilling!

5 kommentarer:

nilla|utanpunkt sa...

Jag är nog den enda i hela västvärlden som har svårt med TPs motiv - alltså den psykologiska orsaken till att unga vackra tjejer skulle vara så uttråkade att de börjar drömma om att sälja sex till fula medelålders män på bordell... Det sänkte liksom hela serien för mig, trots att regi, bild, karaktärer, skådisar, stämning, drömsekvenser etc är hur häftigt som helst. Kalla mig gärna gammalmodig. Fast, jag såg å andra sidan inte hela serien klart - av ovan nämnda skäl - kanske det inte alls var så när alla fakta kom i dagen, det kanske bara var ett sidospår. Om jag har fel, säg genast åt mig att se hela serien!

KR sa...

Om man verkligen vill veta varför unga flickor sålde sex till gamla gubbar ska man läsa boken som visas ovan. Där förklaras allt om den stackars Laura, hon var helt klart inte psykiskt frisk och hade en ganska svår uppväxt.

Johanna H sa...

Ja, är inte hela "ligga med gamla gubbar"-grejen en sorts sjuk överlevnadsstrategi för henne?

Kanske borde skumma boken ändå. Finns den på biblan, liksom?

Catrin sa...

Jag älskar TwinPeaks! Och när det begav sig gav jag blanka 17 i motiv, teman och annat underliggande, var bara helt fascinerad av de extremt vackra människorna, den vilda naturen i kombination med småstadsmentaliteten och allt mystiskt som händer. Såg om hela serien häromåret och tycker att den håller än, men det kan bero på min tidiga fascination och förälskelse snarare än kvalitet. Och Twin Peaks gav också upphov till min besatthet av svart kaffe och körsbärspaj.

KR sa...

Catrin, var hittar man körsbärspaj så här års? Jag har länge velat testa men det hör inte direkt till standardutbudet på fiken i Göteborg. Eller måste man laga själv?

Johanna, jag känner en som har den om det visar sig vara en raritet som är svår att få tag i.