torsdag 13 maj 2010

Böcker och politik


Lydia Cachos självbiografiska dokument Jag låter mig inte skrämmas borde läsas för den goda sakens skull. Cacho är en av de mest beundransvärda offentliga personer jag vet: journalist, feminist och människorättskämpe som blivit världskänd för sitt engagemang mot sexhandel, pedofili, korruption och organiserad brottslighet i Mexiko. Och, tyvärr (och det är det den här boken handlar om) för de repressalier hon fått utstå för sitt arbete (otaliga livshot hon följs ständigt av livvakter rättsvidriga gripanden, tortyr och trakasserier).

Hon är en nästan overkligt stark person idealistisk och principfast med en ärlig tro på möjligheten till en bättre värld. Hennes föredrag på bokmässan i Göteborg i höstas är det enda av de seminarier jag gick på som jag faktiskt minns.

Synd bara att boken helt enkelt inte är särskilt bra skriven. Jag låter mig inte skrämmas är rörig och ytlig journalistik. Läsaren hålls hela tiden på armlängds avstånd, det är opersonligt, med för mycket hastigt refererande av händelseförlopp och för lite bakgrund och analys.

Men som sagt, läs den för sakens skull. Precis som för Roberto Saviano innebär medial och internationell uppmärksamhet en sorts livförsäkring för Lydia Cacho.

Inga kommentarer: